Tuesday, May 01, 2012

Ulasan dari Rumah: Diary of a Wimpy Kid (2010)

Masalah saya pada waktu sekarang adalah masa untuk menonton filem-filem terbaru. Bukanlah ia satu masalah yang besar tapi penat juga untuk cari masa sesuai untuk menonton.

Diary of a Wimpy Kid, berdasarkan buku tulisan Jeff Kinney yang filemnya adalah mengenai Greg, seorang anak kecil yang belum matang dan cita-citanya untuk menjadi pelajar paling dikenali pada tahun persekolahan pra-menengahnya.

Ia juga berkisar tentang persahabatan Greg dengan Rowley dan perseteruan beliau dengan abangnya Rodrick. Selain itu, filem ini memaparkan pembaziran penggunaan ChloĆ« Grace Moretz yang wataknya amatlah tidak berkembang.

Komen saya, walaupun filem ini nampak biasa dan ringkas tapi pembinaan watak dan perhubungan (lebih-lebih lagi antara Greg dan Rowley) dibuat dengan baik dan meninggalkan kesan pada hati saya (ya hati). Saya boleh terasa perasaan kecewa, sedih, dan marah Rowley bila Greg membuat perangai bodoh buat kesekian kalinya. Kadangkala saya rasa Rowley adalah watak utama filem ini bila melihat babak-babak yang melibatkan diri beliau. Kadangkala juga saya rasa penyudah filem ini dibuat dengan tergesa-gesa dan terdesak. Saya sudah agak keju (objek sub-cerita) tersebut akan digunakan tapi tak sangka ia akan jadi sebab untuk Rowley kepada Greg.

Filem yang santai dan ringan. Bakal muncul dengan episod Dog Days tahun ini.

6/10.


1 Comment:

reza said...

part 3 kuar this year kan
aku suka diary whimpy...agak corny skit tapi enjoyable