Thursday, April 01, 2010

Ode to Pn Nombor Satu


Noi, this is ur best shot


Ok its not exactly an ode, aku tak suka menyanyi (Wannabe doesnt count!) dan aku tak reti nak tulis poem. But it is a tribute or nod to ..I'm not gonna say best friend, cause I dont believe in that. I'll just say, Longest Running Friend I have.Since Form 2 kan? Ha yeh lah kot, form 2-5 kelas sama. Tapi form 2 tak rapat lagi,time tuh Noi control macho. Form 3 lah kot start kawan baik skit.

Ia bermula dengan Noi dengan gediknyer mintak tolong aku jadi posmen tuk adiknyer Saufi. Aku mmg gemar jadi posmen, reason senang jer..aku dpt cam 10% of the cut yg dipos selalunyer. Fav aku jadi posmen Zakiah ngan Ahchong, ahchong rajin bagi satu bar choc kat aku. Anyway, aku memula ingatkan Noi ngan Saufi nih adik angkat...rupanyer adik kandung..Drama gila Noi..kalau aku lantak pi lah kamu(adik memasing).Tak perlu kot nak anto surat kat adik tiap2 minggu. Bagi lah signal lampu ke,morse code ke paling tak kepulan asap dari dorm memasing. Nih takkkkk nak gak kasi surat yg disampulkan dlm memacam bentuk, yg aku ingat bentuk baju (ke hanger?). Entah apa lah drama nak utas surat tiap2 minggu. So bermulalah kot persahabatannyer dari situ...ingat lagi linenyer;

Noi : Reza, tlg kasik surat nih kat Saufi dorm A2 leh?
Aku : Kenapa xleh kasi Hannad? Bkn sama ke mamat tuh A2 gak?
Noi : Hehe xmo lah, aku sexually attracted kat Hannad.
Aku : oookay fine aku kasik.
Noi : Thanks REZA!..I love ur hair comb to the side today (sambil usap rambut aku)
Ahaks!


Tapi nak tau bestnyer, last2 aku tertinggal surat tuh kat Dewan Mkn, hebat tak aku? Nasib lah ada senior mana jumpa kasi terus kat Saufi. So bila taunyer Saufi nih adik Noi, selalu gak lah aku ngan Hannad kacau budak tuh. Bukan ragging ker apa, just kutuk2 dia/kakak dia. Mamat tuh tegar jer dengar. Bagus Saufi!

So lain2 seperti biasa ah, kawan2 ngan Noi camtuh2 jer, sambil still kacau adik dia.Sampai lah Form 5 tiba2.Cikgu Nihayatun buat lawak legend. Tgh2 cikgunyer mengajar,dia nak soal lah kot salah sorang dari kitorang di 5S nih.tapi agaknyer dia nih masih tak hafal2 nama kitorang, so dia pi ke Duty Roster?, which adalah tertera short forms/nicknames of all the 5S students. Lepas dia scan roster tuh...dengan penuh confident with a hint of ayu-ness dia tanyer;

"Sila jawab.....nombor satu~~~..."

Satu kelas blur, cikgunyer pon kedip2 mata rapidly muka tak bersalah...

"kenapa?...nih tulis, nombor satu..?"

kelas masih blur...suddenly sorang dah start gelak, aku tak ingat sapa..tapi bila tiba2 time Hannad, mmg kuat gila lah...dah ler infectious gelak mamat nih. Apparently cikgu nyer nampak nama noi as...NO. + i. Get it? Makcik tuh taklah bersalah sangat but still..confident nombor 1..ada ke nickname nombor 1? tak ke mouthful nak sebut??tsk tsk..apa2 whole year Hannad tak abih2 out of nowhere akan jerit ngan nada cartoon dia Nombor 1!...ahhh highschool.

Then came the dark ages, after highschool..entah kenapa aku tak contact langsung ngan
sesapa dari sekolah. Clique dorm ke, kawan kelas kor..nope didnt contact..tiba2.
Tapi out of nowhere, Noi call aku masa aku Induksi di MMU. Alasan dia, nak tau barang2 yg perlu dibawa masa di lecture hall...horseshit!..kor rindu aku yehhhh!tapi xpa..layankan jer.Elok lak tuh dia Uniten, dekat ngan rumah aku..MMU pon tak begitu jauh. Ada lah gak terasa cam Noi nih stalking aku...tapi xkot. So adalah outing sekali sekala ngan dia,kekadang jumpa members bainun lain, kekadang tgk wayang. Yg bagusnyer Noi tak kisah transition aku kepada plus size model..bagus noi..tak tgk rupa. Tapi tgk wayang ngan kor..aduhhh lah.

Noi nih jenis blur2 badak gak, tgk wayang ada jer soklan beliau yg aku cam rasa nak strangle dan2 tuh.Juga ada hati nak tikam dia sepertimana Brenda kena tikam dlm film Scary Movie tuh. Cth paling aku leh ingat lah..tgk Pandorum, poster Pandorum in question nih yg ada muka mcm Steven Tyler tuh. Bila abih movie, leh minah nih tanyer aku, mana alien2 banyak muka tuh? dan tak best sebb tuh. NOI?!?! ever heard of metaphor??? Time tuh sesungguhnyer nak tendang minah tuh jatuh dari tingkat 4 GSC midval.


And another classic Noi move, tgh usha2 movie poster tertera di luar, minah tuh tanyer ah.
"eh reza, cerita nih kisah apa?"
"kisah perempuan buta, ingin berjaya di hollywood, dan dia dibantu oleh binatang2" jawabku.
noi...dia jer lepas tuh...sunyi gak ah dlm 5 sec..tiba2 dia tanyer
"ha lepas tuh apa jadi?" tanyer dia all wide eye.

ASTAGA NOI!...sah sah aku melawak kan. 10 plus people aku bagi ayat sama sebelum nih, semua tau aku melawak..ko sorang jer yg bley tanyer aku balik.."ha apa jadi lepas tuh?"..tensi tensi.Tapi best gak, cause lepas tuh aku ym semua org yg kenal noi. Then..then apa yeh noi? Ha then kor berbaik one by one ngan kawan2 MMU aku, dan ur the only one yg trasition..so wow!.u cool.Paling best first introduction kor ngan kat Dela, ingat? Time kat Mines aku hangout ngan kor tiba2 terserempak ngan Dela yg time tuh dating ngan Cannibal. Dela siap intai2 dari tirai kamar mana entah sengih2 ingat aku tgh on a hot date.

And the rest is history kot, kor masih berkawan ngan aku eventhough aku selalu refrence ayah kor ngan senapang, ataupon duk kacau2 adik kor time kat highschool. Dan as usual ada lah gak pesta silent treatment yg dibuat..but it aint entirely my fault. Parents kor (dan kau juga) yg difficult sangat.Nasib arm bakal tunang kor cool..bkn cam ex kor tuh yg emo x tentu arah bila aku geli hati gelakkan gambar bibir kor yg berekspresi geram. So heres to u noi. Makcik yg bakal kawin dlm 9 hari lagi.Hopefully bahagialah kamu dengan life baru nih. I'm not expecting constant calls or meetup 24/7 but the ocassion monthly meetup would be fine. Oh dan noi..ingat janji kor..masa time kawin atas pelamin nanti..sila buat pose dibawah!...arm confirm nak jamah malam tuh..eh?


Kena sebijik camnih!


p/s : noi juga tiba2 jadi antara besfriend sedara aku..mengkagumkan..tapi noi xmo aku jadi best man...aku kecewa NOI. If Patrick Dampsey can do it Y CANT I??? Y?y?y??y?y?Y? Y EMILY Y

18 Comments:

TeeTwiddle said...

OMG ko buat dah tribute ni! Tapi sayang why gamba sebelah tu ko cut? heheheh..good you did a post for her,,,sweet in a way..semoga noi bahagia dgn arm. ;D

thanezra said...

sbb nih kisah dia bkn aku..hehe
dan lajunyer kor perasan

Unknown said...

errrrr statement akhir tu baru letak ke? apesal mlm td baca x de pun.

btw, klu ko jd best man aku, aku risau pakcik Basir tembak ko ngan senapang. hahaha.. then u should ask Y Y Y.
eh aku nak rasa terharu bole tak. x sangka aku reza se-sweet ini. 'patut la kan' ;)
thank you guys sbb doakan aku.
x pe reza blur aku la yg wat ko geram kan??? hikhik.. geram yeh?

All i can say is Thank you so much my dear friend even though ko telah meng-slut kan aku kat dlm tu.
tata..

Queenin Murni said...

wahhh.. tribute to noi!!! best best..


noi tamo ko jadi bestman, sebab takut nanti ko tolak arm ke tepi, ko lak yg sanding ngan noi..
arm jadik tukang kipas je.. hahaha!

. i . n . a . z . said...

gelak gila baca part cikgu cakap no 1 tu. neway, reza misti sedih/touchy giler sebab "kehilangan" bes fren dia.

reza, ada rasa macam nak jadik julia robert dalam my bes fren wedding tak? hahahhahahahah

dulu dulu aku cam ingat reza will end up with noi or "that someone from mmu" (tatau reza tau ke tak) hahahahhaha

reza said...

NOMBOR 1! : sweet my arse lah kau. dan the correct term use by me is menyelut (lut tuh sebut as lat)

NOMBOR 1!

murni : tak mungkin

inaz : ahaha aku rasa mmg aku pernah ckp, tapi terbalik ah, dia jadi julia robert time wedding aku..dan someone from mmu which one?

. i . n . a . z . said...

malangnya noi kawen dulu. sebab tu la ko jadik julia robert.
someone from mmu tu adalah. cik f. hehehhe. tapi i know, its never going to happen la kan

tapi aku still nak jugak tunggu dan tengok who will be walking to u to the altar.

neway, ko bila lg reza? dah bln april. umur dah naik setahun lagi?

Che underscore Lee said...

ahaha aku tau someone from MMU tu!
dan aku rasa ade possibility tuh!

dan SELAMAT KAHWIN WAHAI NOI!!

reza said...

ciss korang...wanita tuh..yg inaz sebut tuh betul " it's neverrrrrrrr gonna happen."

as for kawin, entah lah inaz, aku duk jer tunggu kat tangga depan rumah nih.xda pon org datang masuk minang.

Unknown said...

aku tau gak gossip yg MMU tu. They still in contact i guessed. :D
Reza duk tepi tangga org x nampak. silang kaki dpn pintu confirm beratur nnt.
inaz: baikkan reza.. saya terharu. Reza ko kawin bln 4 thn dpn ye sama date ngan aku. sempat la aku nak karang 1 slutt entry tuk ko.
Izar: tq very much..

Siberkop said...

Hik hik, Browny Bear sweet, hik hikk~

reza said...

nombor 1 : dah pandai yeh kor guna ayat2 aku, syabas2

siberkop : kor 4rever ngengada

Anonymous said...

this is so sweet. Noi is so lucky to have u as her "longest running friend" :p

reza said...

jgn terpedaya, saya tak sweet

milo boyd said...

wahahahha entry nih fani! aku berguling2 gelak! haha noi..congrats in advance yeh! semoga berbahagia ;)!

Ed said...

OMG!!!! Aku baru baca!!!! Soooooooo shhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuwwweeeeeeeeeeeeeeetttttttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Patut la lupa off engine keter!!!

Hehehehehehehe!!!

reza said...

mils : thanks for guling2
ed : again..sweet my ass...off tuh cause takut korang panas..sial!

Ed said...

eleeeeehhh....